fi
नेपाली (Nepali)
中文 (Chinese )

Vuosikertomus 2015 on ilmestynyt

Ekoroskin vuosikertomus on ilmestynyt ja se on kaikkien luettavissa verkkosivuillamme kohdassa yhtiö > vuosikertomus. Vuosikertomuksemme on julkaistu ainoastaan sähköisessä muodossa.

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy avasi valtakunnallisen ekopisteverkoston 1.1.2016. Ekoroskin ekopisteistä 63 siirtyi Ringin vastuulle. Muutokset johtuvat uudesta pakkausjäteasetuksesta, jonka mukaan pakkausten tuottajat ovat vastuussa pakkausjätteen kierrätyksestä.

Optisen lajittelulaitoksen tulevaisuudesta ei vielä vuonna 2015 voitu tehdä päätöstä, koska Pohjanmaan Jätelautakunnan päätöksestä ns. monilokerokeräyksestä on valitettu hallinto-oikeuteen. Kotitalousjätteen lajittelun ja biojätteen esikäsittelyn suunnittelua jatkettiin tarkentamalla aiempia laskelmia ja vertailuja.

EU antoi ehdotuksen kiertotalousdirektiiviksi joulukuussa 2015 ja sen sisällöllä tulee olemaan erittäin suuri vaikutus jätealan tulevaan kehitykseen. Vuonna 2025 muovipakkauksista 55 % tulee ohjata uudelleenkäyttöön tai kierrätykseen ja kartonkipakkausten osalta osuus on 75 %. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää syntypaikkalajittelun laajentamista nykyisestä ja uusien käsittelymenetelmien kehittämistä kotitalousjätteelle.

Lue lisää toiminnastamme vuosikertomuksesta!

» Vuosikertomukset