Varför senaste fakturan ser ut som den gör?

2025-10-17

Varför senaste fakturan ser ut som den gör?

Två olika aktörer har tömt ditt energiavfallskärl i juli

Ekorosk har nyligen skickat ut fakturor för perioden juli–september, och vi har fått många frågor om raderna på fakturan.
Det som kan verka förvirrande beror på att ansvaret för tömning av energiavfallskärl ändrades den 19 juli 2025.

📌 Före 19 juli
Tömningen av energiavfall sköttes av ett privat avfallstransportföretag, som fakturerade kunden genom Ekorosk.
På fakturan syns dessa tömningar som ”Avfallskärl tömning”, och de är ofta något dyrare eftersom de utförts av den tidigare transportören.

📌 Efter 19 juli
Ekorosk tog över tömningen av energiavfallskärlen.
Dessa poster syns på fakturan som ”ENERGI-kärls tömning” och är billigare än de tidigare.

Många kunder har reagerat på att fakturan ser ut att innehålla tre olika tömningsavgifter, men det handlar alltså inte om tre olika kärl.
De flesta hushåll har fortsatt två kärl, ett för bioavfall och ett för energiavfall.

Vi beklagar förvirringen och tackar för ert tålamod medan övergången slutförs.